Om det är någonting en kommunikatör behöver vara riktigt bra på så är det att behärska många områden. Som kommunikatör är det viktigt att snabbt kunna sätta sig in i en ny situation, analysera och bryta ned den till lättillgänglig information. Under åren som gått har jag upplevt riktiga kontraster. Jag har jobbat både inom kommersiell TV och mitt i verkligaste verkligheten bland utsatta barn i Indien. I båda världarna spelar kommunikation en viktig roll. Effekterna är däremot milslångt från varandra. Hur vill du använda kommunikation?


Kommunikation som verktyg för förändring

Under mina år som anställd kommunikatör på företag och organisationer som IKEA Foundation och Rädda Barnen fick jag på nära håll erfara vad ett lyckat arbete kan få för positiva effekter för världens viktigaste människor - barn. Min främsta uppgift var att se till att fler kände till samarbetet mellan IKEA Foundation och Rädda Barnen och hur man som privatperson kunde vara med och bidra genom den årliga mjukdjurskampanjen. Kampanjen går ut på att IKEA skänker 10 kr till Rädda Barnen för varje sålt mjukdjur under november och december månad i alla IKEA varuhus världen över. Resultatet? Mer än 12 miljoner barn i Afrika, Asien och Europa har fått bättre utbildning tack vare de 88 miljoner euro som kommit in via kampanjen!

 

RÄDDA BARNEN

Projektledning av Rädda Barnens kommunikationsarbete kring samarbetet med IKEA Foundation

IMG_3109.jpg

Företag är idag en av de viktigaste aktörerna för förändring. Av världens 100 största ekonomier är 51 företag, resten är stater. Näringslivet har därmed en enorm makt att påverka den sociala utvecklingen, både positivt och negativt. Under min tid på Rädda Barnens avdelning för företagssamarbeten hade jag ansvaret för kommunikationen kring samarbetet med internationella Save the Childrens största samarbetspartner IKEA. Förutom att ta fram kommunikationsstrategin och leda 16 kommunikatörer globalt i arbetet med att få ut kommunikationen kring samarbetet, arbetade jag som ansvarig för den globala hemsidan savethechildren.net/ikea och med att ta fram kommunikationspaket med artiklar och pressmaterial som alla kommunikatörer globalt kunde använda i sitt arbete. 

Mitt andra ansvarsområde var att som ansvarig copywriter för Rädda Barnen Sveriges övriga företagssamarbeten ta fram nya koncept för kommunikationen där traditionella års- och halvårsrapporter anpassades till digitala kanaler. Film och rörlig media blev en viktig del, vilket jag själv tog fram konceptet för och producerade inhouse.

En av de positiva reaktionerna kom från Rädda Barnens samarbetspartner Accenture. En presentation jag gjort över vad deras hjälp lett till lades upp på deras interna webb och genererade högsta resultat någonsin i antalet besökare. Dessutom fick presentationen högsta betyg av användarna för lättillgängligheten i innehållet.  Och vad betyder det i längden? Jo fler medarbetare på företag som Accenture som engagerar sig, vilket betyder mer pengar till Rädda Barnen och därmed möjlighet att hjälpa ännu fler barn. Kommunikation är verkligen en superkraft, som kan göra så stor skillnad!

 

IKEA FOUNDATION

KOMMUNIKATIONSSPECIALIST MED FOKUS PÅ RÖRLIG OCH SOCIAL MEDIA

Från att ha suttit på Rädda Barnen och arbetat mot IKEA Foundation bytte jag sida av skrivbordet och började arbeta för IKEA Foundation med produktion av pressmaterial, rörlig media och film. Jag arbetade även med layout av årsrapporten, strategin för sociala medier, grafisk rådgivning och projektledning av IKEA Foundations nya hemsida www.ikeafoundation.org. 

Jag fick framförallt fantastiska reaktioner på flera filmer som jag tog fram där samarbetspartners och IKEA:s CEO uttryckte att IKEA äntligen hittat ett sätt att, med tydliga budskap, kort och koncist och på ett engagerande sätt, berätta om verksamheten. Det är också det jag själv är mest stolt över – att jag framförallt har en förmåga att kunna greppa om stora komplexa frågor och göra det begripligt för allmänheten. 


 

Kommunikation som publikdragare

Hur gör man om man på  3 veckor behöver få in 12 000 personer till 12 olika sittningar på Hovet, Scandinavium och Malmö Arena - för en produktion som ingen ännu känner till? 

fremantle media

480506_10150588170340404_12645981_n.jpg

På grund av en liten budget och kort om tid valde jag att gå ifrån traditionell annonsering och istället satsa på att bygga en Facebook applikation för att skapa en viral spridning. Jag tog själv fram konceptidén och koordinerade arbetet gentemot en byrå. Jag satte även ihop ett team för att genomföra event i de olika städerna och planerade själv innehållet och drev arbetet på plats. 

Under hela processen arbetade jag nära TV4:s kommunikationsavdelning och pressansvarig. En siffra som först verkade omöjlig, med tanke på att programmet inte börjat sändas än och det inte fanns någon naturlig attraktionskraft, dubblerades nästan. Antalet anmälda landade på 22 000! Hur? Med rätt budskap, till rätt målgrupp, i rätt kanal kan fantastiska saker hända!

 

Hur skulle rätt kommunikationsinsats kunna hjälpa dig?